27.2.10

[Article] Korean Culture : Belife in the Guardian God of House & BYJ's March Calendar 2010.




วัฒนธรรมประเพณีโบราณของชาวเกาหลี : ความเชื่อเรื่องเทพประจำบ้านของชาวเกาหลี
Ladymoon : Writer
Original : http://twssg.blogspot.com/

เชื่อกันว่าทุกบ้านมี GASINSINANG คอยปกป้องคุ้มครอง การบูชาเทพเจ้าเป็นประจำถือเป็นสิ่งจำเป็น เทพนั้นสถิตอยู่ในทุกๆ ที่ของบ้าน เทพประจำครอบครัวนั้นมีตั้งแต่ เทพผู้ปกปักรักษาบ้านเรือน วิญญาณบรรพบุรุษ ไปจนถึงบรรดาสัตว์ที่นำโชคมาสู่บ้านเรือน

เทพผู้ปกปักรักษาบ้านเรือน หรือ Seongju-sin เป็นเทพที่ดูแลทุกข์สุขของผู้คนในบ้าน สถิตอยู่ ณ ใจกลางของบ้าน ที่สิงสถิตมักเป็นคานหลักของพื้นบ้าน หรือส่วนบนสุดของเสาบ้านที่อยู่ระหว่างห้องนั่งเล่นกับพื้นบ้าน รูปปั้นศักดิ์สิทธิ์ของเทพประจำบ้านจะถูกห่อด้วยกระดาษสีขาวแล้วพันด้วยม้วนด้าย นอกจากด้ายแล้วอาจพันด้วยหญ้าก็ได้ ไหหรือหม้อที่บรรจุเทพประจำบ้านจะถูกนำไปวางไว้ที่มุมหนึ่งของห้องโถงกลาง

ในไหหรือหม้อที่มีเทพประจำบ้านสถิตอยู่ จะบรรจุด้วยข้าวหรือเมล็ดธัญพืช นี่เป็นการสะท้อนวิถีชีวิตเกษตรกรรมของชนชาติเกาหลี ข้าวในไหคือข้าวที่เก็บเกี่ยวมาเป็นรุ่นแรกของฤดูเก็บเกี่ยวราวๆ เดือนตุลาคม ข้าวหรือธัญพืชในไหนี้จะกินกันแค่คนในครอบครัวเท่านั้น เพราะถือว่าข้าวเหล่านี้เป็นของศักดิ์สิทธิ์จึงห้ามนำออกนอกบ้านเด็ดขาด

พิธีกรรมเซ่นสรวงเทพประจำบ้านจะมีขึ้นในวัน SEOLNAL หรือ CHUSEOK ซึ่งถือเป็นวันขอบคุณพระเจ้าสำหรับชาวเกาหลี ซึ่งอยู่ราวๆ เดือนตุลาคมและเป็นเวลาสำหรับฤดูกาลเก็บเกี่ยว เมื่อถึงวันนั้นข้าวในไหจะถูกเปลี่ยนเป็นข้าวรุ่นใหม่ แต่ข้าวรุ่นเก่าก็ห้ามนำออกนอกบ้านเด็ดขาดเช่นกัน

JOSANGSIN เป็นเทพผู้คอยปกป้องลูกหลาน สถิตอยู่บนกำแพงในห้องนั่งเล่น JOSANGSIN เรียกขานกันว่า Chesok-sin ซึ่งแปลว่าเทพสูงสุดผู้สถิตอยู่บนยอดเขา Sumi-san ชาวเกาหลีจะทำการเซ่นไหว้บรรพบุรุษในเทศกาล Chuseok หรือวันครบรอบวันตาย ในการเซ่นไหว้มีการจัดลำดับไว้ชัดเจน บรรพบุรุษที่นับจากหัวหน้าครอบครัว 4 รุ่นขึ้นไปตามลำดับจะทำการเซ่นไหว้กันที่บ้าน จากรุ่นที่ 5 เป็นต้นไปจะมีพิธีเซ่นไหว้ที่หลุมศพทุกปีในเดือนตุลาคม



JOWANGSIN คือเทพประจำห้องครัว ที่สถิตคือเตาไฟ JOWANGSIN มีหน้าที่ดูแลการเติบใหญ่ของเด็กๆ ในบ้าน ส่วน SAMSIN มีหน้าที่ดูแลการถือกำเนิดของเด็กๆ บางครั้ง JOWANGSIN ก็ถูกเรียกขานว่าเป็นเทพผู้พิทักษ์ทรัพย์สิน เพราะเป็นเทพแห่งเตาไฟ และไฟหมายถึงทรัพย์สิน สมมติว่ามีใครฝันเห็นไฟ ก็มีคำทำนายว่าคนๆ นั้นจะได้ทรัพย์สินเงินทอง คนเกาหลีจึงมักมอบกล่องไม้ขีดไฟให้แก่ผู้ที่ขึ้นบ้านใหม่เพื่ออวยพรให้เขาร่ำรวยรุ่งเรืองดุจดั่งเปลวไฟ

เดิมนั้นห้องครัวถือเป็นสถานที่ศักดิ์สิทธิ์ ในบันทึกของ Taemusin Wang กษัตริย์องค์ที่ 3 แห่งราชวงศ์โคกูเรียว จากบันทึกชีวประวัติกษัตริย์แห่งโคกูเรียว ในตอนที่ 14 ของประวัติศาสตร์ยุค 3 อาณาจักร (Kings' Biographies of GOGURYEO, Volume 14 of History of the Three Kingdoms) ในบันทึกกล่าวไว้ว่า กาน้ำคือสิ่งศักดิ์สิทธิ์เพราะมีพลังอำนาจวิเศษ กาน้ำใบใหญ่สุดในห้องครัวเรียกว่า Chowangsot และ Buttumak คือที่สถิตของ JOWANGSIN แม่บ้านที่ทำงานอยู่ในครัว ต่อให้เหนื่อยแค่ไหนก็ห้ามนั่งบน Buttumak ต้องนั่งลงบนพื้นครัวเท่านั้น

เพราะเชื่อกันว่า JOWANGSIN มีหน้าที่ดูแลเด็กๆ แม้แต่คนที่ไม่เคยบูชา JOWANGSIN เลย ก็ยังต้องรีบไปตักน้ำจากบ่อตอนกลางวันเพื่อมาสวดขอพรให้แก่ลูกๆ เวลาที่เกิดการเปลี่ยนแปลงครั้งใหญ่ในชีวิต อย่างเช่น ตอนที่ถูกเรียกตัวไปเป็นทหาร



Korean Traditin Culture : Belife in the Guardian God of House
Cr.korean.net

GASINSINANG is that one GASINSINANG , who exist in every place of a house and guard one's family, holding ritual service for the gods regularly or when necessary. It is also called belief in a house, GASINSINANG, belief in a household, or belief in a house god.

As family gods exist in every place of a house, the belief in a family assumes polytheism. Family gods include the guardian god of a house, ancestors, a JOWANGSIN, SAMSIN governing childbirth, the tutelary spirit of a house site, animals that bring a fortune to a family, iron-made instruments, UMULSIN, a cattle-horse god, etc.

The Guardian God of a House (Seongju-sin) The guardian god of a house is generally the best god of a house, governing luck fortune and misfortune of a house. As the best god of a house, this god's place is the center of the house. Although it may be different according to the structure of a house, the center of a house, such as the bottom of the girder of a floor, the upper part of the pillar between a living room and a floor, is generally regarded as the place for the guardian god of a house.

The holy body signifying the guardian god of a house is tied up with a ball of thread after being packaged with white paper (Korean paper), or attached in the hemisphere shape after being soaked with Makkoli (raw rice wine), to the bottom of the girder of a floor or the upper part of the piller between a living room and a floor. Other than a ball of thread, the rectangular Korean paper is tied with a string of grass. Together with the holy body, jar or pot for the guardian god of a house is placed at a corner of the main hall, or only the jar or pot for the guardian god of a house is enshrined as the holy body.

Enshrining the holy body of the guardian god of a house is called "clothing the guardian god of a house" or "tying the guardian god of a house". Enshrining is done when the number 7 or 3 is included in the landlord's age.



In the jar or pot for the guardian god of a house, rice or grain is put. This reflects farming culture, Korean people's long occupation. The rice in the jar is renewed mostly in October of the lunar calendar, autumnal harvest-time. The grain in the jar is eaten only by the family. As the grain in the jar is regarded as the holy thing with fortune, they do not allow it to be taken out of the house. This is also true of other beliefs in family gods. For example, in the ANDONG area in GYEONGSANGBUKDO, the rice jar in which grain is stored is renewed at a harvest-time, and the old stored grain is not allowed to be taken of a house.

The guardian god of a house is also called a house god as it is closely related to a house: it is newly enshrined when they have built a new house, or move into a new house. Also, the guardian god of a house signifies a living landlord. In the ANDONG area in GYEONGSANGBUKDO, the ritual service for the guardian god of a house is usually begun with the spell "The guardian god of a house believes in the landlord, and the landlord believes in the guardian god of a house." Here, the landlord means the head of a household. When the landlord dies, the existing holy body is destroyed by fire. And the guardian god of a house is newly enshrined for the new head of a household.

The new guardian god of a house is passed on to the new head of a household. As the new head of a household adapts himself to the new order of a family, the guardian god of a house is also adapted to such a change. Therefore, while other ritual services are usually headed by a landlady, the ritual service for the guardian god of a house is headed by a landlord or by husband and wife. Ritual services for family gods are held on SEOLNAL or CHUSEOK, the Korean Thanksgiving Day, however in the old days a big sacrifice is also offered to spirits in October of the lunar calendar, a time for offering the year's new grain, when the grain in the jar for the guardian god of a house is renewed.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.